Allereerst kijken we samen met de jongere, de ouders en betrokken hulpverleners wat de jongere wil bereiken en wat daarvoor nodig is. Ze volgen lessen die zo veel mogelijk aansluiten bij het programma op hun oude school. Buiten het lesprogramma om sporten, koken en eten jongeren samen. Ook zijn er workshops en andere activiteiten. Na het behalen van de doelen begeleiden we de jongeren stap voor stap terug naar hun eigen omgeving. Het netwerk van de jongere wordt hierbij betrokken.
Instroomperiode
In de eerste periode wordt gekeken hoe de invulling van acht uur ’s morgens tot acht uur ’s avonds voor de jongere eruit komt te zien. We werken zoveel mogelijk op maat en de invulling wordt afgestemd op het systeem van de jongere. Heeft de jongere een baantje of sport? Dan wordt ook dat meegenomen in het dagprogramma.
Intensieve begeleiding
Tijd en aandacht zijn belangrijke onderdelen binnen School2Care. Door de kleine klassen en de persoonlijke begeleiding voelt een jongere zich gezien en gehoord. Daarnaast is er veel ruimte om te investeren in de relatie met de leerling. Dit doen we bijvoorbeeld door het inzetten het eigen netwerk van de leerling in de vorm van een JIM (Jouw Ingebrachte Mentor). Op die manier kan er met elkaar een duurzaam traject worden doorlopen.
Traject op maat
School2Care biedt een traject op maat. Een jongere krijgt gemiddeld negen maanden zorg en onderwijs. Heeft een jongere langer de tijd nodig, dan is dit mogelijk. We begeleiden de jongere en ouders gemiddeld nog twee jaar na een verblijf op School2Care. Zo sluiten we bijvoorbeeld aan bij belangrijke gesprekken of belmomenten.
Iedere jongere een eigen coach
De coach speelt een belangrijke rol op School2Care. Iedere jongere krijgt een eigen coach. Deze coach geeft ook les op School2Care en ondersteunt de jongere als er thuis problemen zijn. De coach is spin in het web en onderhoudt intensief contact met de ouders, hulpverleners en alle andere betrokkenen rondom een jongere.
Brede aanpak
School2Care richt zich niet alleen op de jongere, maar ook op de ouder(s) om zo hun kind beter te ondersteunen. De brede aanpak richt zich op school, het netwerk en de jongere. Deze manier van werken is effectiever dan hulpverlening die enkel op het kind of alleen op het netwerk is gericht.